När en introvert tvingas köpa påskägg åt ett helt företag.

Jag sitter i ett mötesrum där femton personer försöker enas om vad som bör göras för att organisera några finska event på jobbet under mars månad. Jag känner ångest över hela situationen – ångest över att över huvudtaget inte vilja delta, ångest över att vara tvungen att organisera event, men även ångest över att det på mötet är en tjej som didaktiskt och bestämt håller i planeringen och alla andra ser trötta ut med minen “go ahead, lägg skiten på mig”. Jag vill stiga upp och säga det rakt ut: “Mua ahdistaa tää!” Men jag gör det inte, och när jag av tvång får i uppgift att köpa finskt godis och snacks och påskägg åt ett helt företag för ett flertal olika tillfällen i mars, känner jag ett så starkt obehag att jag vaknar klockan tre, mitt i natten, och ligger sömnlös i en och en halv timme och funderar ut var jag ska hitta finskt godis i Berlin, och hur märkvärdiga skillnaderna än en gång är i ett team av extroverta och introverta.

Att organisera påskägg och mat och kalas hemma hos mig är lika ångestfyllt, och därför händer det väldigt sällan. Att jag går med i en organiserande grupp där man ska jobba tillsammans för att åstadkomma något storartat för en stor grupp människor, kräver mycket energi och är utmattande – som att springa ett marathon i oljud iklädd dåliga skor. Hela det här kommer vara stressigt och när det är över kommer jag vara förkyld. Jag önskar att man som introvert kunde skicka ett mail åt ledningen och förklara att man inte kommer delta och inte tänker acceptera att man tvingas till att “hjälpa till”. Orsak: introvert.tumblr_ni492ym61l1qfvq9bo1_r1_1280

Standard

Leave a Reply

