2016: Eat well, travel often.

7fbbc85637156d0649b22cf08b358e05

Mitt nyårslöfte är att äta gott och resa ofta. Det betyder varken att jag kommer tillåta mig att vräka i mig vad som helst, eller att jag kommer tömma kontot för att resa runt världen. Däremot betyder det att jag kedjat fast mig vid köksspisen för att hålla koll, och kommer även att ha mitt mathandikapp med mig när jag reser till olika länder och matkulturer.

Mathandikapp? Ja, jag lever med ett mathandikapp. Att äta är nåt av det bästa som finns! Jag har god aptit men det som gör det svårt för mig att äta är det facto att jag är laktosintolerant, råg- och vete-känslig, soja- och tofu-känslig, samt känslig mot massor av livsmedel. Att följa “hälsosamma matbloggar” är alltid lika frustrerande eftersom de äter massor av råvaror som min mage och tarm helt enkelt inte tål. Mat som jag får magsmärtor och extremt svullen mage av, är exempelvis kött, cashewnötter, avocado, äppel, svamp, superkål, linser, bönor, broccoli, kikärter, rödbeta, vattenmelon, plommon, mango, vitlök, honung, och flera olika underbara bakverk som dessutom får tänderna att skrika. Kul.

2016 ska jag kartlägga alla de livsmedel som jag mår bra av att äta. För man ska verkligen bara äta allt det som man mår bra av! Och vad blir kvar då, tänker ni? Väldigt mycket faktiskt, och härligt nog mina favoritlivsmedel, som jag självklart tycker mer om i och med att de får mig att känna mig pigg och frisk och lätt.

Problemet nu är ju självfallet att jag är beroende av egen matlagning och således får sluta springa på restauranger. Det här blir också problematiskt när jag reser, men jag lever i hoppet om att det ska gå ändå.

Första resan i år är Lissabon i början på mars. Lissabon innebär fisk och vin, och allt annat är bara en bonus.

Standard

One thought on “2016: Eat well, travel often.

  1. Pingback: I väntan på magkirurgen. | feel my bicep

Leave a Reply

