Improvisation: snabbtänkthet, intuition, absurditet, och hjärnsläpp

På scenen står två stolar rygg i rygg. Jag sitter på den ena, spanjorskan på den andra. Rygg i rygg. Jag tittar på den vita gipsväggen framför mig medan jag lyssnar på instruktionerna som vår dramainstruktör ger oss. Hon är klok och pedagogisk, och även hård kritik tonas ner med ett ständigt leende. Man skulle inte tro att hon röker, för hon ser inte ut att åldras mer än så här.

Vi improviserar från en jakande utgångspunkt. Vi utgår ifrån att vi inte ska säga emot eller ställa oss emot vår scenpartner. “Say a sentence that comes from a place of yes!” säger dramainstruktören. Vi ska alltså upprepa den andras mening i du-form och lägga till en ny mening i jag-form.

Improvisation är nåt av det bästa som finns; en kombination av snabbtänkthet, intuition, absurditet, hjärnsläpp.

Jag avbryter tystnaden genom att börja: “I let you know that I’m going to back out the car from the garage.”

Det som följer är en historia berättad ur två olika munnar, från två perspektiv, genom impulsiva fantasier. Trots att jag och spanjorskan inte vet vad som kommer att hända och inte vet ens vad vi själva kommer att säga till näst, känns det behagligt och intimt att skapa den här historien och de här karaktärerna tillsammans. Jag känner mig trygg där, rygg i rygg med henne. Vår historia blir en som handlar om ett par; ett par som älskar varandra, men har en typ av argsint spänning i sin relation, trots att de inte grälar. Min blick är fäst i gipsväggen som vår dialog förvandlar till en bioduk.

Vi låter båda lugna och passionerade, så som man kan låta när man uttrycker känslor på telefon när man inte heller ser den andra; när man måste föreställa sig den andra. Kanske är det för att vi i den här övningen inte behöver uttrycka känslor i ljud, mimik och gester. Kanske är det för att när man vänder ryggen mot någon måste man lita på personen på ett nytt sätt.

När nästa par sitter på scenen med sin dialog märker jag samma sak – det intima och lugna röstläget. Jag kunde lyssna till det där resten av kvällen, även om denna dialog inte har samma flyt som vår hade tidigare.

Intimt röstläge är nåt av det bästa som finns.

Standard

Leave a Reply

