Introvert helg med angst och ambitioner.

Jag har en ensam, avslappnande, introvert, men samtidigt självdestruktiv helg bakom mig. Två kyliga men samtidigt lite soliga dagar då jag velat gå ut, men inte funnit något syfte i det; då jag plockat upp telefonen flera gånger, bara för att lägga undan den igen, eftersom jag inte orkat träffa någon.

En introverts dilemma, antar jag. Jag skyller på bristen av solljus och D-vitamin, fast egentligen beror det väl på nåt annat.

Helgen började med bastubad, ett skypesamtal med mamma, bananpannkakor, några blyertsteckningar, ett par filmer… och medan jag försökte koncentrera mig på berättelsen i en roman, märkte jag att mitt huvud var fullt av andra berättelser som gjorde mig okoncentrerad. Ett moln började sväva ovanför mig, och blyertsteckningarna blev mörkare och mörkare.

Ångestmolnen tornade upp sig mer och mer för varje timme som gick och på söndag eftermiddag fick jag tvinga ut mig på en solpromenad. Jag gick ända ner till Potsdamer Platz. Jag köpte en biobiljett och gick in i biografen. Birdman utspelar sig bakom kulisserna på en broadway teater, och påminde mig om de kulisser jag själv tassat i…

De allt gråare molnen följde med mig tillbaka hem längs Prenzlauer Bergs gator, och när jag kom hem rymdes de knappt in genom porten. Jag tänkte tillbaka på de där kulisserna – på improvisation, manus, direktiv och kalla scengolv. Plötsligt hade jag en magkänsla som fick mig att skriva till min teaterpedagog från ett par år tillbaka. Hennes glädje och enthusiasm förskingrade molnen.

Jag ska fortsätta med skådespeleri.

Standard

Leave a Reply

