Tänker du stanna i Berlin?

Min numera f.d. kämppis, fransyskan, tog sig an utmaningen att söka nytt jobb bland annonser om högt uppsatta positioner, i både London och Berlin. Inget nappade på flera månader. Alla svar var negativa trots månader av förberedelser och stress, samt fina intervjuer. Hon ville inte flytta tillbaka till Paris. Därför sökte hon aldrig positioner i hemstaden.

Tills en dag när en bekant skrev åt henne. På grund av mammaledighet ledigslogs en inflytelserik position på en av Frankrikes största mediaportaler. Hon fick en rekommendation och jobbet. Plötsligt flyttade hon tillbaka hem till Paris – lämnade Berlin och ett förhållande bakom sig som ett abrupt avslutat kapitel.

Hennes överraskande beslut fick mig att fundera över om jag skulle kunna göra detsamma? Skulle jag flytta tillbaka till min hemstad om jag plötsligt fick ett brådskande erbjudande som kanske kunde vara mitt drömjobb? När skrämmande överraskningar slängs runt.

Familj och vänner frågar mig ofta om jag har tänkt “stanna i Berlin” eller om jag ska “flytta tillbaka till Finland någon gång”. Berlin är en pulserande stad, där inte bara klubbarna och trafiken pulserar, utan där folk pumpas in och ut efter eget initiativ. Men jag verkar stå kvar. Jag tänker aldrig på “då jag flyttar från Berlin” eller “när jag flyttar till Finland”, för Berlin känns just nu, precis som för tre år sedan, som just den stad där jag vill vara. Ingen annan stad lockar för tillfället, och inte heller Finland. Så när nära vänner i Berlin meddelar att de ska lämna staden, reagerar jag aldrig med att planera min egen flytt. Istället finner jag ro i den här intygande känslan som övertygar mig om att jag kommer att klara mig, eftersom jag har andra vänner här och kommer ständigt träffa nya. Och kanske är det just detta omväxlande pulserande som är charmen med Berlin.

Så med det i åtanke, vill jag dela med mig av den här artikeln, där skribenten skriver om varför Berlin är så annorlunda jämfört med andra städer, och varför det känns så annorlunda att bo här. Kanske är det precis så som hon skriver. Just nu känns det åtminstone så.

Standard

Leave a Reply

