En utvärdering av det gångna året.

2014 var ett känslomässigt år. Det är rent av förfärligt hur mycket stryk ett hjärta kan ta under ett år. Men självfallet måste jag även beakta de där livsförändrande lottovinsterna när jag utvärderar fjolåret. Lottovinster som fick livet att ta två steg framåt. Trots allt.

2014 sa jag upp mig och fick ett nytt jobb på ett banbrytande modeföretag.

2014 hade jag en alldeles underbar sex veckor lång sommarsemester i Vasa, vars minnen smakar bubbligt rosé.

2014 fick jag hyresrätten till 43 kvadrat i Berlin, där alla hörn och kanter känns som hem.

Men år 2014 var ett svårt år. Många terapeutiska tårar föll i en ångestfylld och stressig vardag

Första januaridagarna, medan ösregnet smälter vinterlandskapet till ett lerigt isflak, sitter jag och reflekterar över alla förändringar, alla höjder och svackor, och känner att 2014 var året jag växte upp. Kan man påstå att man vuxit upp med 28 år i bagaget? Å andra sidan, vem kan påstå att man är vuxen som 18-åring, eller efter ynka 25 år? Och vad innebär det att äntligen känna sig vuxen? Personligen känns det som om jag levat i någon typ av vanställning tills jag fyllt 28. Jag kallar det för min murkkuikä – en tid när jag varit lättirriterad med kontrollbehov. Äntligen har jag börjat lära mig att släppa taget om sånt jag inte kan kontrollera, liksom familjens välmående. Jag är bara storasyster, inte familjerådgivare. Jag måste slappna av.

Om fjolårets nyårslöfte var att hitta lägenhet, är löftet för 2015 att lära mig att släppa taget, and shake it off.

Standard

2 thoughts on “En utvärdering av det gångna året.

  1. Men hjälp, var det NÅGON som hade ett bra 2014? De två senaste dagarna har jag exempelvis mailat vänner som separerat/håller på att skilja sig, och själv var jag av olika orsaker inte heller nöjd över året.

    Men bra att du är på väg uppåt. Och synd att vi inte kunde ses! Jag tänker mig att du är så världsvan och vuxen (på ett bra sätt) nu ❤

    • babyjanes says:

      Vi får ta och ses en annan gång. I sommar kanske vi lyckas ordna ihop en träff?

      …2014 var lite som att gå igenom ett skräckhus där man blir tilldelad presenter emellanåt. Och så kommer man ut på andra sidan och tänker, vad fan hände, aldrig mer!

Leave a Reply

