Hemsjuk. Längtan efter ett hem.

Jag vaknade tidigt på lördag morgon till att ösregnet musicerade på mitt fönster. Klockan var inte ens sju. Det var fortfarande mörkt ute. Ösregnet formade pölar på gatorna. Det var jätte vackert, och inspirerande, så jag steg upp. Någon hade lämnat på den lilla stämningsgivande kökslampan över natten, vilket gjorde att köket såg väldigt inbjudande ut så tidigt på morgonen. På ett värmande sätt. Jag tassade in i yllesockor och kokade en kanna te.

7:20 slogs gatubelysningen av. Som en plötslig nysning.

Det var blått i mitt rum när jag satte mig framför fjärde avsnittet av Vain Elämää, som sändes kvällen innan i Finland. Hemma. Regnet pickade på fönstret, och i Jenni Vartianens avsnitt regnade det också. Sommarregn. Artisterna åt frukost tillsammans och såg trötta ut. De pratade om hur dagen bör starta med gröt och en kopp kaffe, och sen gick de ut i sommarskogen.

En timme senare var det ljust i mitt rum och jag gick för att koka kaffe åt mig själv.

Det är nåt fantastiskt med det där programmet. Det är så upplyftande att höra artister tolka andras låttexter. Och dessutom får man ta del av den finska sommaren, igen. Och finskhet. Den där lördagsmorgonen satte stämningen för hela helgen.

I morse gick jag till min nya lägenhet med en kasse porslin och ett fårskinn. Flyttdag. Det känns alltid konstigt att stiga in i en tom lägenhet som ska vara ditt hem. Det känns kalt och övergivet, och man undrar hur ska det här gå? Det där är en känsla jag kampats med sedan i går kväll. Och nu medan flyttkillarna fyller paketbilen med mina möbler och påsar, undrar jag över den här tomhetskänslan. Hemsjuk; sjuk efter ett hem. Jag kommer inte att sakna samboendet i korridoren, men det känns överrumplande att flytta till mitt egna ställe, och att vara så ansvarig. Det är till exempel första gången någonsin som jag kommer betala för internet på egen hand. Tills jag fyllde 28 år surfade jag alltid på någon annans internet. Varför känns det till exempel så skrämmande?

Det här är bara en tillfällig tomhetskänsla. Väliaikaista kaikki on vaan. 

Vilken lättnad att mamma, pappa och syrran kommer på besök om bara några dagar. Vilken lättnad att förkylningen släppt och jag får åka tillbaka till jobbet i morgon.

Standard

Leave a Reply

