Vad är en lyxig singelsemester?

04.30 visar armbandsuret när jag är på väg upp mot vår lägenhet med mitt lätta weekendbagage. Flyget från Madrid till Berlin var flera timmar försenat på grund av tekniska fel, så när klockan nu borde ha visat Läggdags visar den istället Sjukanmäldigimorgonellerdöavutmattning. Men även om jag är så trött att ögonen svider och det känns som om jag har feber, brusar jag av lycka, för jag har en underbar helg bakom mig; en helg man till och med kunde kalla för en lyxig singelsemester i Madrid.

Efter en dag med deadlines och möten, anlände jag plötsligt på fredag kväll till ett soligt, 30-grader varmt Madrid. Alcobendas. Penélope Cruz hemstad. Hotellets transport plockade upp mig och ett par andra hotellgäster. Konstigt nog hade vi alla träffats tidigare, och vi var nu bjudna på samma bröllop. De andra skulle ner till Madrids innerstad på middag, men jag ville bara gå och handla frukost och läsa ensam på mitt fyrstjärniga hotellrum. Ibland är det allt en singeltjej behöver; lite lugn och ro, och en dusch i marmor.

Efter en natt på en fyrstjärnig madrass solade jag i fem timmar på takterassen under en halvmulen spansk himmel, tills det var dags att spackla till sig inför bröllopsfesten. Hotelltransporten tog oss bröllopsgäster till festen, som arrangerades i brudens föräldrars trädgård, högt uppe på en av Alcobendas kullar. “Berg” i finska mått. “Kullar” i spanska. Min väninnas föräldrar kommer ursprungligen från Kolumbien, och deras hus såg mer ut som ett mindre spanskt palats, med en trädgård och en turkos pool, ämnad för tillställningar och uppklädda soldyrkande gäster.

Brudparet fick till stämningen när de sprang in till tonerna av “I Gotta Feeling”. Eftersom den officiella vigseln ägt rum tidigare i sommar i en skotsk katedral, bestod vigselmomentet nu av diktläsning, sång och såpbubblor.

Öppen bar, hembakade konstverk, omhändertagande servitörer, och kulinariska spanska rätter; vegetariskt och köttigt. Gäster från Chile, Kolumbien, USA, Europa. La familia. Livligt bordssällskap, högljudda utrop och tack till festorganisatörerna: Viva la madre!! Viva el padre!! Ibland undrar jag om jag ändå inte är lite latinsk, och någon glömde berätta det för mig.

Vi serverades mojitos samt brownies och cupcakes natten lång, och dansade till en DJ som spelade salsa, merengue, bachata, twist, swing… Alla tillsammans oberoende av ålder, som om vi kände varandra sen tidigare. Jag hade så roligt! Ibland är det allt en singeltjej behöver; dansa som en latina till komplimanger och sockerrus och fladdermöss och en till cerveza por favor och pussa på en främling.

Innan det var dags att checka ut nästa dag, tillbringade jag igen några timmar på takterassen. I lugn och ro med Zadie Smiths författarskap och en svalkande pool. Istället för att stressa med att åka fram och tillbaka till Madrids hektiska centrum, bestämde jag mig för att ta den ordnade transporten till flygfältet många timmar innan mitt flyg skulle lyfta. Har man en bra bok och pengar till dyrt flygfältskäk är det rent av lyx det också. En del tycker flygfält är jobbiga och stressiga miljöer, men om man hittar ett mysigt café med superhjältar på väggen är det väldigt rogivande att veta att man kommer att komma i tid till gaten. Ibland är det allt en singeltjej behöver; lite lugn och ro efter en vild bröllopsfest. Och en ny parfym från Taxfree.

Jag har aldrig åkt på en lyxig semester. Jag reser oftast i syfte att hälsa på familj och vänner, och bor därför egentligen aldrig på hotell. Det var nog kombinationen av sommarvädret, hotell, omhändertagande, fest, mat, dans, och egen tid, som gjorde att det här kändes som en lyxsemester för mig, även om flyget var så förargligt försenat. Men det är helt okej att bli berövad sin sömn när man är i sällskap av andra glada bröllopsgäster, oberoende om det är på bröllopet, eller på gate 42 med en skrattretande beverage voucher i handen.

Standard

One thought on “Vad är en lyxig singelsemester?

Leave a Reply

