När online dejting blir pinsamt.

I kväll gjorde jag något jag aldrig gjort tidigare. Pinsamt. Sedan mer än ett år har jag hållit på med kampsporten online dejting. Jag har skrivit om det förut, hur problematiskt det kan vara, och ju längre jag sysslar med det här, desto mer pretentiöst och meningslöst känns det. Det sägs att det finns en typ som inte lämpar sig för online dejting, och jag antar att jag är just den typen. Jag är svårflörtad, om du inte just är en sån som just flörtar, men det brukar betyda att du är allt annat än seriös och godhjärtad.

I kväll fick jag väldigt spontant ett roligt meddelande som ledde till ett par till roliga meddelanden och sedan en lika spontan inbjudan till att träffas på en tågstation i Kreuzberg. Jag tackade ja utan att ha läst killens profil eller sett andra profilbilder än den svart-vita med bara hans halva ansikte. Jag hade redan tackat ja när jag insåg att jag inte borde ha gjort det. Ja, jag erkände ju just att jag är svårflörtad. Ibland till och med ytlig.

Jag åkte ändå till stationen i fråga och satt där och väntade på att någon sjabbig svart-vit kille med halva ansiktet igenkännbart, skulle dyka upp. Jag kände genast igen honom och han var många gånger sjabbigare i verkligheten än vad han var på det där lilla svart-vita fotot. Jag vet inte vad jag kände… Det var inte panik, men mer tvekan och genans. Jag försökte bestämma mig för om jag skulle vända mig mot honom och glatt hälsa, eller ta tåget som kom om ett par minuter och åka hem. Jag tog tåget hem, som om det aldrig var meningen att jag hade bestämt möte med någon på den där perrongen.

Jag kände mig barnslig och ytlig och dömande. Men samtidigt hade jag ingen lust att tillbringa ett par timmar med den här främlingen. Kanske kände han igen mig då han snabbt tittade mig i ögonen när han gick förbi mig på perrongen. Kanske intre. Som tur är behöver jag inte tänka mer på det här nu, utan får igen ta mig ut på stan och gå på fest med mina vänner – så där som en lördag i Berlin absolut ska avslutas.

Standard

Leave a Reply

