Mamma kom på Berlinbesök.

Efter tre års väntan kom äntligen min mor på besök. Mina föräldrar är inga världsvana nomader, så jag klandrar dem inte. De reser väldigt sällan, och när de väl gör det är det till turistorter med simbassänger och solstolar, hotellbufféer och marknader. Det här var mammas första resa ut i Europa, om vi utesluter Finland och Stockholm ur summan. Och den här gången flög hon och mellanlandade ensam för första gången på 57 år.

Mamma kom från ett kyligt brunt vårvinter-klimat till ett grönt sommarlandskap med sol varje dag och 23-graders värme. Hon var minns sagt lycklig och förvånad, framför allt när lördagen kom och hon insåg att hon inte var tvungen att städa eller åka till matbutiken. Semestern och sommaren till ära var det promenader, spårvagnsturer, parker, caféer, restauranger och uteserveringar som stod på schemat. Avslappnat. Lätt. Tillfredställande.

Av alla växter och träd som nu blommar var det syrenerna som fick henne att stanna upp och sucka av belåtenhet flest gånger. Kvällarna avrundades i solen med ett glas vin och en bit pizza – hennes favoriträtt.

Även om hon tyckte Berlin var en alldeles för stor stad som fick henne att längta hem till gården, förstod hon ändå till slut varför jag trivs så bra här. Vad hon inte kunde förstå eller vänja sig vid var det europeiskt starka och bittra kaffet, berlinares slitna och missmatchade klädstil, hundars lydiga beteende, bilisters och cyklisters självmordsbenägenhet, barns oaktsamhet i trafiken, och folks misstänksamma blickar.

Och jag fick fläta hennes hår, som blir gråare och gråare för varje gång jag ser henne.

10338831_10152005293851010_2130160730_n

Standard

2 thoughts on “Mamma kom på Berlinbesök.

  1. Vad fint med besök, det är så skönt när man äntligen får visa sina människor var det är man bor. Det låter som härliga dagar. Alltid väldigt roligt att läsa din blogg förresten. ❤

    • babyjanes says:

      Jo det var härliga dagar med mycket diskussioner och normalitet i ett annars så hektiskt psyke. Tack Nina, jag glädjer mig åt att någon läser och att ens 20% av dem kommenterar.

Leave a Reply

