Fakta: veganer har starkt immunförsvar.

Jag har varit förkyld näst intill varannan månad sedan tonåren och kan inte förstå varför. Jag var förkyld när jag åt ohälsosamt och nu när jag äter hälsosamt; när jag var överviktig och när jag är fit; när jag åt kött och när jag inte äter kött; när jag drack alkohol och när jag inte dricker alkohol.

Därför är jag inte säker på vad det är jag måste förändra i min livsstil för att bli av med förkylningarna. Är det frukosten som kräver den där gröna smoothien, eller är det en 100% vegandiet utan undantag som krävs? Veganer berättar om hur de blivit av med förkylningar, migrän och astma efter att ha hållit en strikt vegandiet. Kanske vore det värt att ta det beslutet bara för att testa om jag då slipper förkylningarna? Sommaren 2012, efter att ha sett diverse dokumentärer försökte jag faktiskt svänga om min diet till att endast äta växtbaserad mat. Det var dock svårt att vara 100% vegan eftersom allt man äter utanför sitt eget kök innehåller ost eller ägg eller mjölk i någon mån. Jag var alltså vegan för en kort tid, sedan vegetarian, och nu peskatarian, på grund av lax.

Jag började äta lax igen först hösten 2013 eftersom jag blev medveten om hur mycket omega 6 jag ätit och äter och att detta intag behöver en balans av omega 3 för att inte skada organ. Att äta lax innebär ju självklart att jag inte följer en immunförstärkande vegandiet.

Laxen vet jag inte vad jag ska ersätta med, men idag har jag hittat vegan-alternativet till parmesanost som jag tycker så himla mycket om! Det heter yeast eller bjäst och innehåller till hälften proteiner, samt vitaminer och bakteriekultur. Jag ska börja addera det till min frukost, som består av Weetabix i rismjölk och kanel i överdrift.

Fortsättning följer: kommer jag att ge upp laxen i mitt försök till förstärkt immunförsvar?

Standard

Leave a Reply

