Fysisk kontakt som teaterövning.

Jag vill dela med mig av några teaterövningar som hjälper vem som helst när som helst att inse att vi behöver nära kontakt för att må bra.

1. Sitt rygg i rygg med en partner och läs ett manus tillsammans. Se till att era svankar och ryggar är tätt intill varandra så att ni kan höra varandras röster vibrera inuti er.

2. Rör er fritt i ett rum men förlora inte ögonkontakt. Ni kan gå eller dansa.

3. Stå mitt emot varandra. Ställ dina händer på din partners bröstkorg, under halsen. Din partner lutar sig framåt och du håller emot bara med händerna.   Din parter ska på utandning åstadkomma en ton eller ett ljud och du pumpar med händerna emot bröstkorgen så att tonen förändras.

Lita på varandra. Skratta tillsammans. Om du känner dig osäker eller generad fundera också över varför du gör det och stig ut ur den där obekväma känslan; utanför dig själv. När det är mörkt och regnigt, och stormiga vindar blåser kvistar och ekollon i ansiktet på dig på väg hem från jobbet kan det kännas väldigt upplyftande att göra fåniga övningar som dessa bara för att sakens skull: vi behöver ögonkontakt, till och med så intensiv ögonkontakt att vi känner oss obekväma.

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s