Dialoger

I kväll började andra delen av min skådespelarkurs som håller fokus strikt på dialoger och manus. Förra delen handlade om improvisation och att arbeta från det irrationella upp till det rationella. Första delen visade oss vilka svagheter och styrkor var och en av oss har. Nu i andra delen får vi börja jobba med text och repliker. Riktiga manus!

Redan efter första lektionen är motivationen på topp. Vi bekantade oss med de nya ansiktena genom övningar kring dans och ögonkontakt, och satte oss ner för att läsa olika manus med varandra; tragedi-komedier och svartsjuke-dramer. Lyckan var stor när jag fann manuset till Angels In America.

Till slut delade vi med oss av våra osäkerheter och förväntningar, samt fick välja någon scen ur en pjäs som vi skulle vilja fördjupa oss i. Den här lyckliga ungen fick låna hem Angels In America för att se om där kunde finnas något att arbeta vidare på.

Jag vet att jag har svårt att lära mig repliker utantill. Det kommer att vara min största farhåga att sabba en pjäs för min partner bara för att jag får ett glapp i minnet när rampljuset är riktat på oss. Förlåt på förhand? 

Standard

Leave a Reply

