En tanke om ensamhet

I kväll, efter att ha tillbringat hela söndagen på egen hand, mot min vilja, kom jag över den här artikeln skriven av Stephen Fry där han berättar om sina ensamhetskänslor i samband med sin depression.

Jag lider inte av depression men ensamhet har å andra sidan alltid varit något som jag trivts med. Jag ser många fördelar i att ha tid för mig själv att tänka och reflektera över saker samt göra sådant som gör mig glad – även om jag gör det på egen hand.

Men sanningen är att vi är sociala djur, och dagar som denna när jag tampas med den där desperata känslan av att jag behöver någons sällskap, trots att ingen kan eller svarar på min förfrågan, känner jag mig riktigt obekväm. Då ensamheten kryper upp längs ryggen på mig och över axlarna, vill jag bara blunda och få klockan att skynda framåt.

Det är otroligt hur ensam man kan känna sig när man tar en ensam promenad eller läser ensam på ett café. Ett svart hål i väntan på Måndagsmorgon och Syfte. Jag tittar i kalendern och gläds över att jag har roligt program varje kväll nästa vecka. Det kommer bli en bra vecka!

“What the fuck right do I have to be lonely, unhappy or forlorn? I don’t have the right. But there again I don’t have the right not to have those feelings. Feelings are not something to which one does or does not have rights.” Stephen Fry

Standard

Leave a Reply

