Problemet med online dating

Sen i vintras har jag använt mig utav ett par olika dejtingportaler. Det är roligt och fullt med killar på en skala mellan gubbe och pojke, giftglad och galen. De där normala männen som verkligen satt extra tid på att skriva sin profil, och dessutom kan det där med att svara smidigt på ett meddelande, träffas jag med. På öppna befolkade platser.

Och vi har roligt. Att gå på dejt är kul!

Vissa män är jätte blyga och mjuknar upp först efter ett par timmar, andra är narcissistiska och således kortlivade besvikelser. Men hur och var dejten än slutar har vi båda haft kul och ärliga ansiktsuttryck lovar att vi ska ses igen.

Så vilka problem har jag stött på med online dating? Det första problemet tar vid redan på portalen. Många gillar kryptiskt min profil utan att lämna något meddelande eller svara när jag skriver tillbaka. Många låtsas vara svårflörtade i de korta meddelanden de skriver åt mig. Många är nonchalanta och obrydda. (Hej, ni är på en datingportal – vi vet alla varför ni är här, så sluta låtsas som om ni inte är intresserad av att träffa folk.) På detta sätt påminner online dating om hur vi beter oss när vi går in på en bar. På baren scannar vi igenom folk och registrerar endast dem som lyckas fånga vårt intresse. Alla andra lyckas man nonchalera eller stöta undan. Samma spelregler gäller på nätet. Även om vi gått med för att få kontakt vill man inte alltid ha kontakt.

Sen när man lyckats komma överens om en träff, och haft en underbar dejt, stöter man på det andra och mycket värre problemet; nämligen att finna tid för dessa främlingar.

När man intresserar sig för någon i sin vänskapskrets är det lätt att hitta till varandra gång på gång eftersom man oftast rör sig i samma kretsar och har möjlighet att småprata många gånger om i ett väldigt naturligt sammanhang. Online dating innebär å andra sidan att man är tvungen att ta tid ur sitt vardagsschema, prioritera tid med en främling istället för ens vänner och hobbyer. För någon som är så upptagen som jag finns det därför inte så mycket tid över (Dålig ursäkt, men dessvärre sant!). Dessutom handlar det ju inte bara om att JAG ska hitta en lucka i min kalender, utan HAN bör ju också hitta en ledig lucka just då, samtidigt som min lediga tid existerar. Jakten på dessa luckor i kalendern är en mardröm och är oftast orsaken till att man inte ses igen… Och så går flera veckor förbi och båda parter har blivit bjudna på nya dejter, och har således någon ny att försöka korrelera sin tid med…

Så om det inte fungerat så bra hittills, varför vill jag fortfarande ha upp min profil?

Orsaken är enkel. Som jag nämnt tidigare går vi i första hand ut för att träffas och umgås med vännerna man inte ser dagligen. När jag går på klubbar går jag dit för att dansa med mina vänner. Man vet aldrig vem man träffar; om de är höga eller har en flickvän hemma och är på jakt efter ett äventyr. Visst har det sin fiktiva charm det också, men verkligheten är en annan. När vi träffas med ett gäng vänner på en mer avslappnad bar handlar hela kvällen tillika om oss och vår vänskap. Vi pratar, skrattar högljutt och skämmer ut varandra. Där finns litet svängrum för någon främmande man att komma in i vårt gäng och fånga min uppmärksamhet.

Så om jag verkligen vill träffa nytt folk, och lära känna män jag aldrig skulle träffa i en knarkstinn klubblokal eller i mitten av en kväll av vänskapscharader, måste jag ha upp min profil och fortsätta fiska.

Standard

2 thoughts on “Problemet med online dating

  1. Pingback: När online dejting blir pinsamt. | feel my bicep

  2. Pingback: Vad är en profilbild? Dating och attraktionsattribut. | feel my bicep

Leave a Reply

