Gnälliga lata människor

Gnäll irriterar gnistor ur mig. Folk som gnäller mår inte bara dåligt själva av sitt gnäll, utan vi som tvingas lyssna tvingas därmed dela deras illamående. Om man inte håller med om det som personen gnäller om, eller om man försöker övertala personen, tvingas man att aktivt övertala sig själv samtidigt.

Har ni tänkt på att det är mycket lättare att säga Ja du har rätt, usch! än vad det är att säga Nej det är bara du som är negativ, gör så här istället…

Klart att man får gnälla över saker som man borde kunna förändra, som pojkvänner som nonchalerar en, kämppisar som inte städar efter sig, en kollega som inte förstår dig, att man känner sig tjock just idag… Men i Berlin gnäller folk jämt över vädret, dålig betjäning, och geografiska skillnader, och det är då som jag blir irriterad.

Vi har fantastiska sommardagar lite när som helst under året. Vi har regniga höstdagar lite när som helst på året. So what? Åtminstone får vi njuta av fyra årstider. Köp en ordentlig jacka och streck på kroppen!

Folk skyller sin lathet på vädret och på kulturella eller geografiska skillnader. “Hemma kan vi surfa, åka mountainbike längs bergväggarna, spela volleyball hela sommaren, haika och grilla varje dag.” Ja men människa, gör det då! Det finns ingen ursäkt att bara sitta hemma lat och titta på tv om man hade ett aktivt liv innan man flyttade till Berlin. Stan är full av föreningar och kurser som man kan gå med i om man bara har lite motivation att leva utav. 

Så jag försöker dela med mig av mitt synsätt och min version; att jag har fullt program vecka ut och vecka in tack vare danskurser, skådespelarkurser, yogasessioner, och att jag dessutom har vänner att träffa. Och jag försöker dela med mig av att jag inte låter buttra arga berlinare förstöra min dag även om det emellanåt chockerar även mig.

Men så kan jag ändå förstå, att om man flyttade till Berlin på grund av någon annan eller med någon annan, kanske man inte känner sig motiverad till att varken stanna kvar eller att försöka anpassa sig till något som är så annorlunda än var man kom ifrån. Men att gnälla hjälper aldrig och förstör främst din positiva energi.

Standard

2 thoughts on “Gnälliga lata människor

    • babyjanes says:

      I det här fallet är det inte tyskarna jag syftar på, utan folk som flyttat hit men inte trivs till 100%. Tyskar gnäller också, men om andra saker. De passar ju trots allt in hit.

Leave a Reply

