Vad är ett drömjobb?

Minns du vad ditt drömjobb var för några år sedan när du fortfarande studerade och planerade din framtid? Planerade och spekulerade. Framtiden stod några år framför dig och sen plötsligt passerade du framtiden och insåg att du inte alls hade kontroll över vad din framtid var. Eller har du? Har du uppnått din dröm? Jobbar du med det idag, eller föreställer du dig att du kommer att arbeta dig upp till ditt drömjobb inom de närmaste åren?

Har du ingen aning vad ditt drömjobb är nu när du är vuxen, och tänker du som jag på om man faktiskt måste ha ett drömjobb?

Jag hade en intressant diskussion med en man i min ålder som sa att han vet vad han vill göra, vilken typ av företag han vill grunda och driva och ge sitt allt för. Problemet är att han därför måsta ta tag i det och få det att hända. Det är bara en frågan om när, var och hur. “När” innebär att det bara är han som kan skjuta upp drömmen och tills han får det gjort är han passiv tidsfördrivare. Jag sa det, inte han, och hans ansikte såg plötsligt lite äldre ut när han lyfte upp ölstopet mot det.

Jag däremot har ingen dröm just nu. Jag lever i nuet och är väldigt tacksam över de arbetsuppgifter och kollegor jag har eftersom jag lär mig vem jag är när jag har ansvar, hur jag kommunicerar med kunder, i vilka situationer jag känner mig självsäker och i vilka jag känner mig rent av dum. I min aktuella arbetsmiljö växer jag in i en roll, men inte in i ett yrke. Tack vare allt jag lär mig (av kollegor och av mig själv) kommer jag att komma närmare den dagen när jag och mitt drömjobb möts och kommer då att känna mig bekväm i skorna. Åtminstone hoppas jag på det, men tills dess kommer jag att flyta på tills det känns som om jag måste göra något annat.

First draft created on December 17th.

Standard

One thought on “Vad är ett drömjobb?

  1. Pingback: Ibland är det svårt med rubriker. Men det handlar om jobb alltså. | Panorama

Leave a Reply

