Mariah Carey i ett hus i Böle

Jag växte inte upp i ett musikaliskt hus. Mina föräldrar spelade inga instrument och utbrast inte i sång av egen vilja. Det var vi barn som introducerade sång och dans där hemma senare med våra lekar, flöjtar och keyboards.

Från 1986 till 1994, innan Sikta Mot Stjärnorna introducerade oss till världsmusiken på riktigt, hade vi förutom inhemska lavaartister som Kirka endast Mariah Carey som stark inspiration. Det var det. Nå, en kvinna måste ju också räcka. Mariah Carey fanns där innan någon annan och hon var otrolig och imponerande om du frågade oss.

Jag minns när mamma nämnde henne för första gången på en loppmarknad och så sökte vi tillsammans efter en CD som vi också hittade! 10 mark vill jag minnas att den kostade. Vi lyssnade på den där skivan varje dag och när vi också började se henne på TV blev det jätte spännande. Här är ett klipp från 1993 med två av mina favoritlåtar. Mamma tyckte hon var underbar och jämförde i fortsättningen alla nya sångerskor med henne.

Det spelar ingen roll för mig att hon idag är en diva i fjäderskrud och tunga juveler, eller att hon gick igenom en lättklädd “bimbofas”. Hon kommer alltid att vara den rösten som introducerade mig till musik och toner. Därför måste jag nuförtiden försvara Mariah Carey så fort någon kritiserar henne framför mig…

Standard

Leave a Reply

