Full galopp

Det är inte ofta som jag får sätta fötterna i stigbyglarna och galoppera längs vidsträckta grönskande germanska ängar, så när jag erbjuds möjligheten finns det ingen chans att jag tackar nej! Idyll.

Vi besökte min kollegas häst på ett stall här i Berlin där åtta ståtliga hästar står ute året runt, med undantag av små skjul för lä och skugga. Hästarna är friskare och gladare än vilken häst som helst som tvingas stå i ett dammigt stall största delen av dygnet.

Ute på landet i friskluften glöms innerstans tempo och man känner hur huvudet blir helt tomt. Det enda som det finns plats för är kommunikationen mellan dig och hästen; att känna efter hur känslig hon är, vilka kommandon hon reagerar på, var hennes gränser går, lyssna till vad som gör henne nervös. Min kollega var förvånad över hur lugn hästen var med mig på ryggen.

Bästa lördagen på länge? Idag är kroppen mör och insidan på mina lår blommiga av blåmärken. Men vad gör väl det när man fått busa med en häst i vad som kändes som 100km/h.

Image

Standard

Leave a Reply

