Vad är mitt Finland?

Sen jag flyttade till Berlin har jag blivit mer finsk än någonsin. Egentligen började den känslan redan under mitt utbytesår i Sverige 2009 där jag jämt fick försvara och förklara vad mitt hemland, min nationalitet och min kultur är. Här, i Berlins multi-kulturella kulisser, behöver jag sällan försvara min finskhet, eftersom folk i allmänhet tycker att Finland är helt jäkla häftigt. För dem är Finland natur, Nordost, kallt, snöigt, kargt och mer mytiskt än resten av “Skandinavien”. Folk känner en förkärlek för mitt hemland, och efter att ha lyssnat på deras associationer har även mitt Finland börjat se ut så.

Naturen mystisk. Djuren vilda. Människorna galna. Konsten och själen melankolisk och dyster.

När folk frågar varifrån jag kommer svarar jag Västkusten. Kanske för att jag vill påpeka att jag inte levt i östra eller norra delarna av Finland. Jag har ju aldrig varit däråt! Mitt Finland är havet, havsluften, en sommarvilla ute på klarblått vatten, båtar. Mitt Finland är hästar, traktorer och åkrar. Västkusten.

Men mitt Finland har också blivit det där som jag egentligen aldrig upplevt under min uppväxt. Idag består mitt Finland också av urskogar och stora mörka sjöar med bastur och björkar vid sötvattenbrynet, samt fjäll, tundra, snöskoter, hundspann, renar och norrsken. Dessa främmande finska kännetecken är helt obekanta för mig, men samtidigt är det dessa jag längtar efter när jag tänker på mitt hemland.

Ibland såg vi norrsken ute på trappan. Jag var liten. Jag minns det tydligt.

http://www.theaustralian.com.au/travel/an-ode-to-the-arctic/story-e6frg8rf-1226377196475
Standard

One thought on “Vad är mitt Finland?

  1. Pingback: feel my bicep

Leave a Reply

