Vänner?

Helgen kom och i samma stund som jag stängde min dator på kontoret susade en nära vän in till en av tågstationerna. Hon övertygade mig om att jag har vänner i Berlin, även om de måste ta sig hit först… Hon gav mig positiv energi och hopp, även om hennes mantra Allt löser sig Allt löser sig i stunden inte biter på min stress över byråkratin som aldrig tar slut när man lever med en fot i KELA och en fot i Tyskland, och ingen vet hur nåt hänger ihop.

Pessimismen i Berlin stressar mig. Kanske för att de har så strikta och krångliga byråkratiska anvisningar och regler och straff och böter. Kanske för att stan inte är tillräckligt stor för oss alla. Optimism, bitte!

Standard

Leave a Reply

